SPZOZ – Przychodnia w Łabiszynie zatrudni lekarza POZ. Więcej informacji
SPZOZ – Przychodnia w Łabiszynie zatrudni lekarza POZ. Więcej informacji
powered by bulletin
SP ZOZ - Przychodnia w Łabiszynie wynajmie gabinety lekarzom różnych specjalizacji. Zainteresowanych prosimy o kontakt: tel: 697-815-712, e-mail: administracja@spzozlabiszyn.pl.
SP ZOZ - Przychodnia w Łabiszynie wynajmie gabinety lekarzom różnych specjalizacji. Zainteresowanych prosimy o kontakt: tel: 697-815-712, e-mail: administracja@spzozlabiszyn.pl.
powered by bulletin

Prawa pacjenta

Każdy obywatel ma prawo do  równego korzystania ze świadczeń medycznych, co gwarantuje mu Konstytucja RP.

Tym samym ani lekarz ani pielęgniarka nie mają prawa odmówić pacjentowi leczenia, przy jednoczesnym zachowaniu intymności.

Prawo do opieki medycznej przysługuje każdemu pacjentowi bez względu na płeć, pochodzenie etniczne, narodowość, światopogląd, niepełnosprawność, orientację seksualną czy wiek.

Ze względu na Konstytucję RP lekarz nie ma prawa odmówić leczenia, pielęgniarka ma obowiązek uszanowania intymności pacjenta, natomiast nikt z rejestracji nie może podważać  decyzji pacjenta  na temat tego, kto ma dostęp do dokumentacji medycznej pacjenta.

Pacjenci mają prawo do:
  • świadczeń zdrowotnych – nie można odmówić leczenia i odwrotnie: nie można narzucać leczenia lub badań bez przesłanek medycznych, jedynie w oparciu o uprzedzenia,
  • poszanowania intymności i godności – nikt z personelu medycznego nie może traktować pacjenta poniżająco w jakikolwiek sposób obrażać lub wygłaszać komentarzy,
  • tajemnicy informacji – personel medyczny nie może przekazywać nikomu danych i innych informacji o pacjencie,
  • dokumentacji medycznej – można upoważnić dowolną osobę do wglądu w dokumentację medyczną,
  • informacji – w przypadku osoby pełnoletniej i przytomnej, o stanie zdrowia może być poinformowana dowolna upoważniona przez pacjenta osoba i tylko ona. Jeśli pacjent nie jest przytomny lub przytomny ale nie może zrozumieć znaczenia informacji, lekarz udzieli informacji osobie bliskiej,
  • obecności osoby bliskiej – jeśli pacjent tego chce, przy badaniach lub podczas konsultacji lekarskiej może być przy nim bliska osoba. Można odmówić tego prawa jedynie ze względu na zagrożenie epidemiczne lub ze względów bezpieczeństwa zdrowotnego i taką odmowę odnotowuje się w dokumentacji medycznej.

Jeśli prawa Pacjenta zostały naruszone, np. odmówiono  leczenia lub w jakikolwiek inny sposób źle potraktowano pacjenta, można złożyć skargę. W zależności od rodzaju sprawy możesz ją skierować do:

  • dyrektora placówki, w której źle potraktowano pacjenta,
  • Narodowego Funduszu Zdrowia – w oddziale wojewódzkim, jeśli odmówiono wykonania świadczenia medycznego,
  • rzecznika odpowiedzialności zawodowej lekarzy lub rzecznika odpowiedzialności zawodowej pielęgniarek i położnych – jeśli pacjent ma zastrzeżenia do tego, jak potraktował go personel medyczny,
  • Rzecznika Praw Pacjenta –jeśli zostały naruszone prawa pacjenta,
  • Rzecznika Praw Obywatelskich – gdy pacjent jest ofiarą dyskryminacji.
W opiece zdrowotnej nie ma miejsca na dyskryminację, każdy pacjent ma równe prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej!